Внутренняя политика
Чотири шляхи звільнити Холодницького
04 апреля 2018, Виктория Матола

«Сьогодні є тверда переконаність суспільства в тому, що ця людина незалежна, професійна, оскільки подолала низку конкурсів, тестів, які готувалися не лише в Україні, але й за участю великої кількості наших партнерів, як зі Сполучених Штатів Америки, так і з Європейського Союзу», – так представив президент Петро Порошенко Назара Холодницького, вітаючи його з новим призначенням у грудні 2015 року.

 

На посаду антикорупційного прокурора тоді претендували 282 претенденти. Після різних видів тестування до останнього етапу конкурсу – співбесіди – дійшло лише четверо кандидатів. За результатами голосування членів комісії Холодницького випереджав працівник прокуратури Львова Максим Грищук. Утім, тодішній генпрокурор Віктор Шокін вибрав першого.

 

Формально Холодницький займає посаду заступника генпрокурора, хоча Спеціалізована антикорупційна прокуратура не є підрозділом ГПУ. До відання САП відноситься підтримка держобвинувачення і представництво в судах інтересів держави у справах про корупцію, а також нагляд за дотриманням законності при проведенні досудових розслідувань співробітниками Національного антикорупційного бюро.

 

Законодавством передбачено кілька способів звільнити в тому числі антикорупційного прокурора. Наслідки їх застосування щодо Холодницького аналізував LB.ua.

 

Фото: Макс Требухов

 

На загальних підставах прокурора можна звільнити: за станом здоров’я, порушення вимог несумісності, набрання законної сили вироку суду, неможливість перевести його на іншу посаду через підпорядкування близькій особі, припинення громадянства України, подання заяви про звільнення за власним бажання, неможливість перебування на тимчасово вакантній посаді та у випадку ліквідації чи реорганізації органу прокуратури.

 

Рекомендацію звільнити прокурора може надати Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокуратури (КДКП) і Рада прокурорів. Остаточне рішення прийматиме керівник органу прокуратури. В даному випадку – Юрій Луценко.

 

№1 – скарга в КДКП

 

КДКП розглядає дисциплінарні скарги на прокурорів і накладає дисциплінарні стягнення (догану, звільнення з посади або не переведення на посаду до вищого органу впродовж року). Щодо Холодницького можуть бути застосовані перші два стягнення, адже вищого антикорупційного органу, ніж САП, в Україні немає.

 

До дисциплінарної відповідальності прокурора можна притягнути за:

 

  1. невиконання чи неналежне виконання службових обов’язків;
  2. необґрунтоване зволікання з розглядом звернення;
  3. розголошення таємниці;
  4. порушення порядку подання декларації про майно;
  5. дії, що можуть викликати сумнів в об’єктивності, неупередженості та незалежності прокурора;
  6. грубе порушення правил прокурорської етики;
  7. порушення правил внутрішнього службового розпорядку;
  8. вплив прокурора на службову діяльність іншого прокурора, службових, посадових осіб чи суддів;
  9. публічне висловлювання, яке є порушенням презумпції невинуватості (ст. 43 Закону «Про прокуратуру»).

 

Засідання КДКП Фото: sud.ua. Засідання КДКП

 

КДКП не має повноважень втручатися в дії прокурора в кримінально-процесуальному провадженні. Визнати прокурорську бездіяльність чи інше порушення під час досудового розслідування можна лише через суд. Після цього КДКП може відкрити провадження, оскільки суд дав оцінку діям прокурора в кримінальному провадженні.

 

Дехто з юристів вважає, що КДКП не має повноважень розглядати скарги на військових прокурорів і прокурорів спеціальної антикорупційної прокуратури. Утім, заступник голови комісії Віктор Шемчук ще в інтерв’ю LB.ua пояснював, що законом «Про прокуратуру» передбачено, що КДКП проводить дисциплінарні провадження щодо всіх прокурорів. Оскільки і генпрокурор, і військовий прокурор, і прокурори спеціалізованої антикорупційної прокуратури є прокурорами. Відповідно щодо них КДКП може проводити дисциплінарну перевірку.

 

За даними LB.ua, до КДКП надійшли дві ідентичні за змістом скарги від генпрокурора Юрія Луценка і директора Національного антикорупційного бюро Артема Ситника. Жодних аудіофайлів їй не надали. У скаргах йдеться про порушення Холодницьким пунктів 1, 3, 5, 6, 8 ст. 43 Закону «Про прокуратуру» (див. вище перелік підстав для дисциплінарної відповідальності).

 

Член КДКП, на якого розподілені скарги, повинен прийняти рішення про відкриття/невідкриття провадження (зважаючи на те, чи відповідає скарга вимогам закону, чи відноситься її розгляд до компетенції КДКП тощо). Формально відкриття провадження може бути більш доречнішим, адже лише після цього комісія може запросити сторони для пояснення, отримати додаткові підтвердження чи спростування порушення.

 

Фото: sud.ua

 

Разом з тим, КДКП не може брати до уваги матеріали, отримані внаслідок проведення негласних слідчо-розшукових дій (спостереження за особою, прослуховування її телефонів, інших засобів зв’язку). Ці матеріали, згідно зі ст. 255 Кримінально-процесуального кодексу, можуть використовуватись виключно в кримінальних провадженнях.

 

Для розгляду дисциплінарного провадження комісія має два місяці (плюс може продовжити цей термін ще на місяць). Однак, впродовж цього часу особа, якої стосується скарга, не може бути звільнена з посади за власним бажанням.

 

№2 – скарга в Раду прокурорів

 

Посада Холодницького відноситься до так званих адмінпосад в системі прокуратури, повноваження щодо яких належать Раді прокурорів.

 

Рада прокурорів може рекомендувати Генпрокурору звільнити особу з адмінпосади у трьох випадках:

 

  •  за власним бажанням прокурора;
  • переведення на іншу посаду;
  • неналежне виконання посадових обов’язків.

 

До посадових обов’язків керівника САП належить, зокрема, розподіл обов’язків між заступниками, визначення прокурора для конкретного кримінального провадження, призначення та звільнення прокурорів після проведення конкурсів тощо.

 

Зустріч генпрокурора Юрій Луценко з членами Ради прокурорів УкраїниФото: Генеральна прокуратура. Зустріч генпрокурора Юрій Луценко з членами Ради прокурорів України

 

Таким чином, направлення скарги в КДКП чи в Раду прокурорів залежить від кваліфікації дій прокурора. У випадку, якщо КДКП встановить таки порушення Холодницьким посадових обов’язків, вона може направити скарги Ситника і Луценка до Ради прокурорів.

 

Різниця між рішеннями Ради прокурорів і КДКП полягає також у тому, що Рада прокурорів звільняє прокурора з адміністративної посади, але не з органів прокуратури. КДКП може взагалі позбавити особу статусу прокурора.

 

№3 – кримінальне провадження

 

Притягнення до кримінальної відповідальності – найбільш швидкий спосіб позбавлення повноважень прокурора, не враховуючи, звісно, заяви про звільнення за власним бажанням.

 

За словами Луценка і Ситника, ГПУ розслідує справу щодо Холодницького. «Матеріали передано слідчій групі ГПУ на предмет оцінки достатності доказів для повідомлення про підозру. Йдеться, по-перше, про злив інформації про підготовку обшуків тим людям, у котрих ці обшуки мали проводитися. По-друге, про тиск на певних посадових осіб для прийняття ними певних рішень… По-третє, у записах ідеться про тиск на суд для прийняття незаконних рішень. Зокрема, тиск на суд робиться з метою, щоб суд не розглядав клопотання детективів НАБУ про проведення обшуку в особи, котра є другом Холодницького. По-четверте, зафіксовано підбурювання свідка до дачі неправдивих свідчень. Це лише стислий перелік того, що зафіксовано на цих записах», – сказав Ситник в інтерв’ю «Дзеркалу тижня».

 

Артем СитникФото: nikorupciji.org. Артем Ситник

 

За його словами, мова йде про справу про розкрадання коштів чиновниками мерії Одеси; справу за заявою в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун за фактом пропонування їй неправомірної вигоди; справу, що стосується фірми «Золотий мандарин», яку пов’язують із народним депутатом Логвинським; розслідування, пов’язані з е-деклараціями вищих посадових осіб; розслідування, пов’язані з бізнес-інтересами власника великого агрохолдингу (за даними DT.UA, у двох останніх випадках ідеться про Н.Корчак і О.Бахматюка).

 

Такий перелік звинувачень і справ викликає здивування, чому Ситник і Луценко звертались в КДКП, якщо мають вагомі підстави говорити про кримінальні правопорушення Холодницького? Більш того, за аналогією до найбільш скандальних справ (Мосійчука, Савченко тощо) ГПУ не оприлюднила записи, отримані в кабінеті Холодницького.

 

У випадку пред’явлення матеріалів розслідування суду його можна було б оперативно відсторонити від посади, а згодом притягнути до відповідальності. Щоправда, такий сценарій можливий лише у випадку: а) достатності та достовірності доказів, б) їх допустимості (отримання законним шляхом).

 

Прослуховування та стеження за особою можливе лише в рамках розслідування важких та особливо важких справ (тобто ті, що передбачають покарання від 10 років до довічного і штраф від 425 тис грн.). У випадку встановлення його незаконності будь-які дані (навіть якщо вони свідчать про кримінальний злочин особи) суд не може брати до уваги.

 

№4 – звільнення за власним бажанням

 

«Заява про звільнення лежить у мене в сейфі з другого дня роботи. Там тільки не вказано ім’я генпрокурора і дата. Це своєрідне свідчення для себе того, що я не тримаюся за цю посаду, це крісло. Не подобається – можна піти. Піти завжди легше і потім кричати по ТБ і в Фейсбук, що хтось заважав. Але ми прийшли сюди не для того, щоб почепити на себе лаври героя, якому не дали працювати», – сказав Холодницький в інтерв’ю «Главкому» у грудні 2016 року.

 

Фото: Макс Требухов

 

Сьогодні він не готовий добровільно піти з посади. «Є бажання відправити мене у відставку, то будемо показувати і доводити свою позицію. Якщо є помилки в нашій діяльності. Будемо їх виправляти. Але наскільки ці помилки можуть призвести до відставки, я вважаю, нехай вирішить дисциплінарна комісія. Головне: я не ховаюсь, я не боюсь», – заявив він в коментарі LB.ua у березні цього року.

 

Окремі депутати та співрозмовники LB.ua в органах прокуратури вважають, що дії Луценка і Ситника спрямовані на те, щоб покласти на Холодницького відповідальність за провальні справи, розслідувані НАБУ. Мовляв, міжнародні експерти повинні побачити «винуватця» провалу боротьби з корупцією в Україні. Тим паче, що питання створення Вищого антикорупційного суду наразі «зависло» в парламенті.

 

З іншого боку, контроль над «антикорупційною» діяльністю, особливо напередодні виборів, дає значні важелі впливу. І не важливо, хто формально виконуватися повноваження керівника САП – генпрокурор чи лояльна до нього людина.

 

Законодавство чітко не передбачає, хто повинен виконувати обов’язки антикорупційного прокурора у випадку його звільнення. Зважаючи на те, що він, як йшлось вище, є заступником генпрокурора, то ці повноваження міг би перебрати на себе керівник ГПУ. Разом з тим, САП не є підрозділом ГПУ, тому за аналогією до інших посад функції антикорупційного прокурора міг би виконувати його заступник.

 

«Не зможе Луценко встановити контроль над процесами в САП. У нього немає для цього повноважень. У керівника САП є два заступники. Перший заступник на період проведення конкурсу на посаду керівника виконуватиме його обов’язки», – сказав Ситник в інтерв’ю.

 

Фото: Українське фото

 

Однак, наказ про призначення в.о. антикорупційного прокурора (як і нового антикорупційного прокурора) повинен підписати (або не підписувати) таки генпрокурор.

 

І хоч процесуальне керівництво за розподілом справ між прокурорами САП, можливо, не дає серйозного впливу на сам процес розслідування, але дозволяє бути поінформованим про всі справи, що розслідуються НАБУ, та знайти підхід до окремих прокурорів САП, вважає один із депутатів БПП.


Материал взят с сайта LB.ua — проекта Института Горшенина

Последнее «Внутренняя политика»

22февраля
Внутренняя политика, Финансы, Экономика В Інституті Горшеніна відбудеться круглий стіл “Стан грошової сфери в Україні у 2021 році” Круглый стол
12:00
м. Київ, вул. Мала Житомирська, 18б (вхід в арку з боку Михайлівського провулка).
Безопасность, Внутренняя политика Обсяги виробництва "Укроборонпрому" в 2021 році зросли на 6,4 мільярда гривень, – Гусєв
23 декабря 2021, Институт Горшенина
Внутренняя политика Формула столицы: Кличко, Ермак, Богдан и win-win
06 ноября 2019, Евгений Курмашов
21августа
Безопасность, Внутренняя политика В Інституті Горшеніна відбудеться круглий стіл "Ключові аспекти реформи оборонно-промислового комплексу України" Круглый стол
11:00
Малая Житомирская 18Б
Внутренняя политика Представитель Проекта ЕС похвалил АМКУ за работу над внедрением правил госпомощи
12 июля 2019,
Внутренняя политика ЕС направил в Украину опытных экспертов для реформы системы госпомощи
12 июля 2019,
Смотреть все